مینی فرز چیست؟

مینی فرز چیست؟

از جمله ابزار آلات برشی می‌توان به سنگ ‌های برش و سایش اشاره کرد؛ که یکی از پر استفاده ترین وسایل در میان آن‌ها مینی فرز است. مینی فرز تفاوت چندانی با فرز ندارد و مهم‌ترین تفاوتشان با هم در اندازه، قدرت و کاربرد آن‌ها است.

همان‌طور که از اسمشان پیداست مینی فرزها دارای سایز کوچکی هستند و برای کارهای ظریف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کاربردهای مختلف مینی فرز

مینی فرزها در موارد مختلفی کاربرد دارند و برای کارهای متفاوتی مورد استفاده کاربران قرار می‌گیرند. برخی از کاربردهای این دستگاه‌ها عبارتند از:

  • برش: در عملیات برش سطوح مختلف بتن، سنگ و فلزات و در مشاغلی مانند جواهر سازی می توان به خوبی از مینی فرز ها استفاده نمود. در واقع عمده ترین کاربرد این دستگاه در برش سطوح می باشد. بنابراین بسیاری از پیمانکاران، لوله کش ها، تعمیرکاران خودرو و … از مینی فرز ها در حرفه خود بهره می برند. در فعالیت های ساختمانی نیز برای انجام کارهایی نظیر برش کاشی، گچ و سیمان نیز می توان از مینی فرز استفاده کرد.
  • سنباده زنی: با قرار دادن صفحه های سنباده بر روی مینی فرزها می توان از آن ها جهت سنباده زدن و آماده کردن سطوح برای رنگ و نقاشی استفاده نمود.
  • پولیش: در صورتی که از دیسک مناسبی برای مینی فرز استفاده شود، این دستگاه قابلیت پولیش برای فلزات را نیز خواهد داشت.
  • تیز کردن: افراد بسیاری از مینی فرز برای تیز کردن تیغه کند شده ابزار قدیمی و ابزار باغبانی خود مانند تیغه چمن زن، قیچی و … استفاده می کنند. تیز کردن تیغه ابزار برشی نیز با استفاده از مینی فرز انجام می شود.
  • ترمیم کردن: لبه ابزارهای قدیمی به مرور زمان ممکن است دچار پریدگی شود و نیاز به ترمیم داشته باشد. بنابراین کاربرد دیگر مینی فرز در این مواقع است.
  • توجه به نوع دسته مینی فرز

    به طور کلی می توان انواع مینی فرز را از لحاظ نوع دسته، به دو گروه دسته بلند و دسته کوتاه تقسیم کرد. مینی فرزهایی که دارای دسته بلند هستند، به شما کمک می کنند در زمان کار تسلط بیشتری روی دستگاه داشته باشید و از سوی دیگر میزان ایمنی استفاده کننده بیشتر باشد. اما نمونه های دسته کوتاه انعطاف پذیری بیشتری در زمان کار دارند. به عنوان مثال در شرایطی که قصد برشکاری و انجام فعالیت‌ های مختلف در زوایا و گوشه ها را دارید، این محصولات می توانند گزینه های بهتری باشند. نمی‌ توان به طور قطع گفت کدام یک از این دو نوع مینی فرز بهتر هستند، در اصل این کاربری مورد نظر شماست که تعیین کننده نوع نهایی دسته خواهد بود.

  • قدرت مینی فرز بر حسب وات

    انواع مینی فرز امروزه در توان های گوناگونی تولید می‌ شوند. معمولا مینی فرز هایی که دارای توان بالا و قدرت بیشتر هستند، ارتعاشات بیشتر و صدای بلندتری تولید می کنند. از سوی دیگر وزن بیشتر آنها باعث می‌ شود تا میزان خستگی شما در زمان استفاده افزایش یابد.

    البته نباید فراموش کرد که قدرت بالای مینی فرز باعث افزایش قیمت آن نیز خواهد شد؛ از همین رو بهتر است سراغ مینی فرز با قدرت مناسب بروید.

    انواع مینی فرز را بر اساس میزان قدرت ،می توان در دسته بندی های زیر قرار داد:

  • مینی فرز صنعتی: قدرت این محصولات ۹۰۰ وات یا بالاتر است.
  • مینی فرز نیمه صنعتی: توان این مینی فرز ها بین ۷۰۰ تا ۹۰۰ وات می باشد.
  • مینی فرز خانگی: قدرت این محصولات بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ وات است.

ارسال دیدگاه

    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.