انواع میخکوب و کاربردآنها

انواع میخکوب و کاربردآنها

میخکوب یا تفنگ میخکوب با ویژگی های بالایی که دارد، جایگزین مناسبی برای ابزارهای دستی می باشد که نیاز خریداران را در بسیاری از پروژه ها و امور فنی مرتفع می سازد. به طور کلی میخکوب دستگاهی است که برای اتصال قطعات فلزی و چوبی به وسیله میخ های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

معرفی انواع میخکوب   

میخکوب ها بر اساس قدرت و توانی که دارند به انواع متعددی تقسیم می شوند و به صورت کلی می توان آنها را به سه دسته کلی برقی، شارژی و بادی تقسیم کرد. این محصول با توان مختلف به بازار عرضه می شود و افراد می توانند بر اساس نیاز و نوع کار اقدام به خرید انواع میخکوب با قدرت دلخواه نمایند. یکی از مواردی که هنگام خرید این محصول حائز اهمیت است نوع میخ مورد استفاده می باشد که در دو نوع نفوذی و رزوه شده عرضه می شود. میخ نفوذی جهت اتصال دائم قطعات مورد استفاده قرار می گیرد ولی میخ رزوه شده به صورتی است که بعد از اتمام کار می توان قطعات دیگری را به سطح مورد نظر متصل کرد.

میخکوب برقی

میخکوب برقی یکی از انواع میخکوب موجود در بازار است که نیروی مورد نیاز خود را به وسیله نیروی برق تامین می کند. این میخکوب به دلیل وزن پایینی که دارد نیاز به صرف انرژی کمی دارد و به همین دلیل افراد زیادی امکان استفاده از آن را دارند. در نظر داشته باشید که میزان سر و صدای تولید شده توسط دستگاه از جمله مواردی است که هنگام خرید میخکوب در نظر گرفته می شود و این دستگاه به دلیل سر و صدای کمتر نسبت به دیگر مدل ها در فضاهای بسته کاربرد بیشتری دارد.

میخکوب شارژی

از دیگر انواع میخکوب پرفروش در بازارهای داخلی می توان به میخکوب شارژی اشاره کرد که نیروی موردنیاز خود را به روش الکتریسیته دریافت می کند. این ابزار نیروی موردنیاز را از طریق باتری گرفته و به دلیل عدم اتصال به سیم و لوله می توان در ارتفاع به راحتی از آن استفاده کرد. یکی از معایب استفاده از این دستگاه وزن بالای آن می باشد که امکان استفاده از آن برای همه افراد وجود ندارد.

میخکوب بادی

میخکوب بادی کاربردی ترین نوع میخکوب محسوب می شود که دارای ساختاری ساده تر از انواع دیگر این ابزار می باشد و به همین دلیل از محبوبیت بالاتری برخوردار است. این ابزار دارای انواع متعددی است و به همین دلیل افراد می توانند نسبت به نیاز خود نوع دلخواه خود را خریداری کنند. این از مزایای این ابزار قیمت پایین و قدرت بالای آن می باشد که موجب صرفه جویی در هزینه های افراد می شود. 

انواع میخکوب‌های بادی

در این قسمت قصد داریم تا انواع میخکوب‌های بادی را به شما معرفی کنیم و فرق آنها را با یکدیگر توضیح دهیم. معمولاً این ابزارها علاوه بر شکل ظاهری، در نوع میخی که استفاده می‌کنند، با یکدیگر متفاوت‌اند. در ادامه این موضوع را بیشتر برای شما شرح می‌دهیم.

میخکوب‌های بادی اس کا ( SK):

گستره کاری این میخکوب بسیار زیاد است و موارد فراوانی را در بر می‌گیرد. این میخکوب، برای کار روی درب، پنجره، چوب، پلاستیک، انوع کابینت، پارکت، دیوارکوب و روکش‌های درب مناسب است. میخ قابل استفاده در این میخکوب، اس کا (sk) نام دارد. میخ‌های اس کا، جزو میخ‌های ظریف محسوب می‌شود و معمولاً در کارهای تزئیناتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این میخ‌ها به صورت شانه‌ای فروخته می‌شود.

میخکوب‌های بادی تیپو (TIPO):

از این میخکوب برای کار روی سطوح چوبی، پلاستیکی و روکش انواع درب استفاده می‌شود. این میخ‌ها از لحاظ ظاهری شبیه میخ‌های اس کا هستند با این تفاوت که ضخامت بیشتری نسبت به آن‌ها دارد؛ همچنین قطر سر آن‌ها نیز بیشتر است.

میخکوب‌های بادی تی (T):

این میخکوب برای میخکاری درب، پنجره، انواع کابینت، پارکت و دیوارکوب مورد استفاده قرار می‌گیرد. میخ قابل استفاده در این میخکوب به میخ T معروف است. این میخ‌ها مقاومت بسیار زیادی دارد و از آن برای ساختن وسایلی استفاده می‌‌شود که قرار است وزن زیادی را تحمل کنند. تفاوت این میخ‌ها نسبت به میخ‌های اس کا یا تیپو، طول بسیار بیشتر و سر بزرگتر آن است.

میخکوب‌های بادی دو پایه:

ازاین میخکوب‌ها، گاهی به عنوان منگنه کوب نیز یاد می‌شود. میخ‌های مورد استفاده در این میخکوب، از لحاظ ظاهری با میخ‌های قبلی متفاوت است. این میخ‌ها دقیقاً شبیه به سوزن‌های منگنه هستند با این تفاوت که پایه‌های بسیار بلندتری دارند. این میخ‌‌ها نسبت به میخ‌های اس کا و تی، استحکام بیشتری را به وجود می‌آورد.

میخکوب‌های بادی نواری:

میخ‌های این میخکوب با یک مفتول، مانند مفتول مسی، به یکدیگر متصل می‌شوند. برای جا گذاری این میخ‌ها درون میخکوب نواری، باید یک نوار از آن را به صورت دایره‌ای حول خودش بپیچید و در خشاب میخکوب قرار داد. لازم به ذکر است که میخ‌های این میخکوب، از لحاظ ظاهری، مانند میخ‌های اسکا است و یک سر دایره‌ای شکل دارد. این میخ‌ها به سه شکل نواری ساده، نواری مته‌ای و نواری دنده‌ای در بازار عرضه می‌شود.

میخکوب‌های بادی کپسولی:

این دستگاه، گاهی به اسم میخکوب گازی هم شناخته می‌شود. این میخکوب، برای نصب صفحات عرشه فولادی، توری‌های مشبک و صفحات مختلف روی انواع سطوح کاربرد دارد. میخکوب‌های کپسولی، معمولاً علاوه بر جای مخصوص خشاب میخ، یک جایگاه، مخصوص بارگذاری کپسول گاز هم دارد.

میخکوب‌های بادی پلاک زن:

این وسیله، کمک بسیار زیادی در بالا رفتن راندمان صنعت قاب‌سازی داشته است. این ابزار میخ پلاک، که برخی آن را به اسم سوزن پلاک می‌شناسند، را در پشت قاب وصل می‌کند. میخ‌های پلاک، شکل‌های مختلفی دارند، اما اغلب به صورت صفحه‌ای هستند و برای نگه داشتن شیشه یا صفحه پشت عکس مورد استفاده قرار می‌گیرند. این وسیله، استهلاک بسیار کمی دارد و احتمال خراب شده آن بسیار اندک است.

میخکوب‌های بادی نامرئی:

در کارهای تزئیناتی یا کارهای مربوط به دکوراسیون، نمای میخ، اهمیت بسیار بالایی دارد؛ یعنی وجود نمای میخ در سطح کار، زیبایی کار را به شدت کم کرده و نمای بدی به آن می‌دهد. به همین دلیل از میخکوب نامرئی یا میخکوب میخ نامرئی، در کارهای دکوراسیونی استفاده می‌کنند. در گذشته استفاده از میخکوب اس کا برای این کارها توصیه می‌شد، اما امروزه استفاده از میخکوب میخ نامرئی رایج‌تر است. میخ‌های نامرئی به میخ  بی سر نیز معروف هستند و هیچ اثری از خود روی سطح کار باقی نمی‌گذارند.

ارسال دیدگاه

    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.