انواع دریل وکاربردآنها

انواع دریل وکاربردآنها

انواع دریل :

  • دریل معمولی یا ساده
  • چکشی
  • بتن کن
  • شارژی
  • نمونه برداری
  • مگنت یا مغناطیسی
  • سرکج
  • بادی
  • دریل همزن

دریل ساده


این دستگاه یعنی دریل ساده یکی از ساده ترین ابزارآلات سوراخکاری محسوب می شود. از این نوع دریل تنها برای مصارف خانگی و سطوح ساده ای مثل ورق، پلاستیک، چوب و دیوار سبک استفاده می شود.

دریل چکشی :


این دریل شبیه به دریل ساده است اما قابلیت چکشی بودن به آن افزوده شده است. اگر بخواهیم علاوه بر سوراخ کردن، به مته ضربه هم وارد شود، آنگاه دریل را در حالت چکشی قرار میدهیم. این قابلیت باعث می شود تا عمل سوراخکاری در دیوارهای بتنی نیز به راحتی انجام شود. البته به این منظور باید از مته مخصوص دیوار بتنی استفاده کنید.
نکته: گاهی دیده شده که از این دریل برای سوراخکاری فلزات استفاده شده است اما امکان دارد این کار به دریل چکشی شما آسیب بزند.


دریل بتن کن:

این دریل وسیله ای است که هم به دریل چکشی و هم به چکش تخریب شباهت دارد. نام دیگر این دریل، چکش دوار یا Rottary Hammer بوده و از یک چکش تخریب و یک دریل چکشی ساخته شده است. در صورتی که قصد سوراخکاری سطوح سختی مثل بتن را دارید، میتوانید از این نوع دریل استفاده کنید.
با استفاده از این نوع دریل میتوانید با گذاشتن قلم در قسمت سه نظام و تنظیم درستگاه روی حالت تخریب، سطوح بتنی، کاشی و دیوار را نیز تخریب کنید.

در واقع این دریل دو نوع سه نظام دارد که برای عمل سوراخکاری، سه نظام معمولی بر روی آن قرار میگیرد.
چکش تخریب که در این متن نام بردیم، نوعی ابزار جهت تخریب بوده و برای تخریب سطحی به کار میرود. این چکش قلمهای مختلفی داشته و در اندازه بزرگ از چکش تخریب بادی استفاده می گردد. بسیاری این چکش را در دسته دریلها دسته بندی میکنند چون برخی مدلهای آن قابلیت سوراخکاری نیز دارد.

 


دریل شارژی:

در بعضی موارد برای آسانتر شدن عملیات، دریل شارژی را جایگزین دریلهای برقی می کنند. این نوع دریل یک باتری دارد که به صورت خشابی در داخل دسته دریل گذاشته میشود. در بعضی عملیاتی که امکان استفاده از برق وجود ندارد، این دریل ها بهترین ابزارآلات ممکن هستند.
باتریهای موجود در این دریلها این امکان را به شما میدهد تا بدون نیاز به برق و با استفاده از باتری، سوراخکاری خود را انجام دهید. اگرچه قدرت این دریلها کمتر از دریلهای برقی بوده و از معایب آنها محسوب میشود.
در بعضی موارد، دریل شارژی و پیچ گوشتی شارژی را با هم ادغام کرده و ابزاری به نام دریل پیچ گوشتی شارژی ساخته شده است. دریل شارژی برای سوراخکاری قدرت بیشتری از پیچگوشتی شارژی داشته، و پیچگوشتی شارژی نیز انعطاف بیشتری دارد. در واقع دریل پیچگوشتی شارژی ابزاری مشابه به دریل شارژی و پیچگوشتی شارژی می باشد.

 


دریل نمونه برداری:

از این دریل همانطور که از نامش پیداست، برای نمونه برداری سنگ، خاک و یک نوع ماده با پوشش سخت استفاده می شود که دارای سه نظامی قدرتمند و در نهایت قدرت زیادی هستند. این نوع دریل شبیه به گردبرها نمونه برداری کرده و ظاهری شبیه به یک ظرف دارد.


دریل مگنت یا مغناطیسی:

از این نوع دریل برای قطعات سنگین و بزرگ فولادی در محل پروژه استفاده شده و عملیاتی زمانبر و همراه با دور پایین هستند. این دریل با توجه به کاربردهایی که دارد، یکی از انواع قدرتمند خانواده دریلها بوده و راندمان بالایی در مدت زمان بالا دارد. این دریل میتواند به شکل مغناطیسی به سطح فولادی متصل شود و به همین خاطر نام مغناطیسی روی آن گذاشته شده است.

دریل سرکج :

دریل سرکج نوعی دریل دسته‌بلند است که سری بسیار کوتاهی دارد؛ درواقع می‌توان گفت که در سری این دریل تنها سه‌نظام قرار داده شده تا شما بتوانید مته را به آن متصل کنید. سری این محصول زاویه 90 درجه دارد تا شما بتوانید بدون نیاز به چرخ دست یا قرار گرفتن در موقعیتی خاص سوراخ کاری در نقاط تنگ و دور از دسترس را با دقت خوبی انجام دهید.

در انتهای این نوع دریل‌ها گیره‌ای برای ثابت کردن آن روی زمین قرار دارد؛ البته کفی آن‌ها نیز مسطح است تا بتوان آن را بر روی زمین قرار داد. این موضوع باعث می‌شود که در طول کار زمین به‌عنوان تکیه‌گاه دریل عمل کرده و بخش زیادی از نیروی مخالف آن را خنثی کند؛ به‌این‌ترتیب کار برای شما راحت‌تر شده و بدون نیاز به مصرف نیروی زیاد می‌توانید دریل را کنترل کنید.

دریل بادی :

دریل بادی یکی از انواع پرکاربرد ابزار پنوماتیک یا همان ابزار بادی شناخته می شود. این دریل می تواند با ایجاد نیروی مکانیکی به کمک گازهای فشرده، نیروی لازم برای انجام کارها را تولید کند. از این محصول جهت سوراخکاری در مصارف حرفه ای و یا خانگی و برای اموری همچون ایجاد سوراخ در انواع سطوح سیمانی، فلزی استفاده می شود.

دریل همزن :

دریل همزن صنعتی یک ابزار پر کاربرد با طراحی ساده و عملکردی راحت است. در صنعت، حجم بالایی از مواد با هم ترکیب می شوند که هم زدن و مخلوط کردن آن ها کار زمان بر بوده و به انرژی زیادی نیاز دارد. وجود این دستگاه باعث می شود تا:

  1. مواد به صورت یکدست ترکیب شوند و گلوله گلوله نشوند.
  2. سرعت کار افزایش پیدا می کند.
  3. کیفیت نهایی، بهتر خواهد بود.
  4. باعث می شود مواد اولیه هدر نرود.
  5. فشاری بر روی نیروی انسانی نخواهد بود. 

 

ارسال دیدگاه

    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.